Így nem táncoltam világsztárokkal – interjú Kerekesi Évával a Flamenco Portál szerkesztőjével

Ismerkedjetek meg Kerekesi Évával, a Flamenco Portál szerkesztőjével, aki elmeséli többek között, hogy miért hozta létre a weboldalt, mi köze van a flamencóhoz, és hogy nem táncolt világsztárokkal. 🙂

Az interjút F. Dávid készítette.

Mikor és hol hallottál a flamencóról?

Nem tudom felidézni mikor hallottam először a flamencóról. A tánciskolában, ahova jártam amerikai szteppet tanulni, volt flamenco oktatás is, tudtam, hogy van ilyen tánc, tévében is biztos láttam, de nincsenek konkrét emlékeim.

Miért kezdtél el flamencót tanulni?

A sztepp után szerettem volna más táncot is kipróbálni, és elmentem egy boogie-woogie és egy flamenco tanfolyamra párhuzamosan. A flamencót azért választottam, mert abban is van kopogás, és végül a flamencónál maradtam, a boogie-woogie-t két hónap után abbahagytam.

Hogy ment az elején?

A sztepp előtanulmányok nagy előnyt jelentettek a kopogásoknál, ami a legnagyobb kihívást szokta jelenteni az embereknek, úgyhogy jól.

Mennyi előny-hátrány volt a sztepptánc tudásod a flamenco tanulásnál?

Inkább előny volt, a kopogásoknál mindenképpen, bár a flamenco és sztepp technika eléggé különbözik, de voltak dolgok, amik nehezebbek voltak a sztepp miatt. Például a szteppben évekig azt gyakoroltam hogy folyamatosan rugózzak tánc közben, a flamencóban meg ezt pont nem szabad csinálni.

Kerekesi Éva flamenco
Kerekesi Éva

Miben más a sztepptánc mint a flamenco?

Vannak, amiben hasonlítanak, és vannak amiben különböznek. A gyökere mindkettőnek hasonló szegény, kirekesztett emberek táncolták. A flamencóban és szteppben is van olyan, mikor körbeállnak az emberek, egy valaki mindig bemegy középre táncolni és többiek meg bíztatják.

Az is hasonlóság, hogy mindkét műfajban van improvizáció, és ami nagyon tetszik mindkettőben, hogy akár 70 évesen is vagy a felett is lehet csinálni még színpadon is, nem lehet kiöregedni belőlük. Amiben hasonlítanak még az a játékosság, ha a szteppet a flamenco nyelvére kéne lefordítanom, azt mondanám, olyan mint egy bulerias pateita, legalábbis számomra, mert a szteppnek is elég sok stílusa van.

A flamenco egy komplexebb dolog, nem csak tánc, hanem a zene, az ének is hozzátartozik, és sokkal mélyebb, több érzelem van benne.

A flamenco sokkal jobban kötődik az emberek fejében Spanyolországhoz, mint a sztepp Amerikához. Szerintem a legtöbb ember azért megy flamenco előadásra, vagy azért kezd el flamencót tanulni, mert valami spanyolos dologban szeretne részt venni.

 

Hány évig tanultad a flamencót?

Kb. 5 évig, de elég intenzíven, párhuzamosan két tanárhoz is jártam, Inhof Katihoz és Vámos Veronikához, és akkoriban elég sok vendégtanár jött Spanyolországból Budapestre kurzust tartani. Az első nyáron minden héten intenzív flamenco kurzuson voltam, kiszámoltam, hogy azon a nyáron annyi flamenco órán vettem részt, mintha egy tanévig szeptembertől-májusig jártam volna heti kétszer.

Kerekesi Éva Inhof Kati sevillanas
Sevillanas Inhof Katival

Voltál Spanyolországban is flamencót tanulni?

Igen, voltam párszor a Jerezi Flamenco Fesztiválon, az nagyon jó élmény, az egész város flamenco lázban ég abban a két hétben, naponta több tánckurzuson lehet részt venni, este flamenco előadások, Jerezt ellepik a flamenco rajongók, mindenki kopog, tapsol az utcán, a hotelszobában, a buszmegállóban.

Miért hoztad létre a Flamenco Portál weboldalt?

A vállalkozásom indításához meg kellett tanulnom honlapot készíteni és keresőoptimalizálni, és akkor jött az ötlet, hogy csinálhatnék hobbiból egy olyan weboldalt, ahol minden információt meg lehet találni a flamencóról, a tanfolyamokról, előadásokról. Azt tapasztaltam, hogy nehéz volt ezeket az információkat beszerezni, főleg újonnan érdeklődőknek, és nekem jó gyakorlás volt a honlap elkészítése és keresőoptimalizálása, annyira, hogy ma már ügyfelek számára is végzek keresőoptimalizálást.

Mennyire vagy elégedett a Flamenco Portállal?

Sok ötletem volt már az induláskor is, amiből nem mindent sikerült megvalósítanom leginkább időhiány miatt, például a rendszeres interjúkészítés is a tervek között szerepelt. Néhány interjú elkészült, de nem annyi, mint amennyit szerettem volna, ezért örülök, hogy most a segítségeddel elindult az interjú sorozat.  Az elejétől célom volt, hogy jobban meg lehessen ismerkedni a magyar flamenco élet szereplőivel, mert az evidens, hogy színészekkel, énekesekkel készülnek interjúk a különböző újságokban, internetes oldalakon, de a flamencósok ritkán kapnak lehetőséget.

Kaptam már olyan visszajelzést, hogy volt aki úgy ment el egy flamenco tanfolyamra, hogy a Flamenco Portálon olvasott róla, és már olyan is volt, hogy engem kerestek meg, mert egy rendezvényre flamenco fellépőt akartak hívni. Ezek jó visszajelzések, hogy van értelme csinálni.

Kerekesi Éva flamenco

Mit gondolsz, mennyire népszerű manapság a flamenco Magyaroszágon?

Ami a személyes tapasztalatomat illeti, ha olyanoknak mesélek a flamencóról akik nem mozognak táncos körökben, vagy nincs kötődésük Spanyolországhoz, általában nem tudják mi az, és magyarázni kell, hogy ez nem a salsa és nem is páros tánc. Nem kell mindenkinek szeretnie a flamencót, de azért az jó lenne, ha az emberek nem kevernék mással, és tudnák nagyjából, hogy mi ez.

De ha azt nézzük, hogy Magyarországon 30 éve gyakorlatilag egyáltalán nem lehetett flamencóval találkozni, most meg már több helyen is lehet flamencót tanulni, válogatni lehet a flamenco tanfolyamok között, és egyre gyakrabban jönnek Spanyolországból vendégtanárok workshopot tartani ez nagy fejlődés. Vidéken még kevesebb a lehetőség, de szerencsére ma már az internetnek köszönhetően akit érdekel meg tudja találni a flamencót, akár online flamenco tanfolyamon is részt vehet.

Ha már szóba került az internet, megnéztem hogyan változott a flamencóval kapcsolatos kifejezésekre a keresés az interneten az elmúlt években ami szerintem jól mutatja a flamenco népszerűségének a változását. A munkám miatt gyakran nézek ilyen adatokat, mert azon dolgozom, hogy egy weboldalra minél több látogató jöjjön.

Szóval az adatokból az látszik, hogy 2004 óta csökkent az érdeklődés a flamenco iránt az interneten Magyarországon és világszerte is, ezek megerősítik azt, amit Bajnay Bea is mondott az interjújában.

Flamenco keresések világszerte

 

Milyen hatással volt a személyiségedre, a flamenco?/ Megváltozott az életed, amikor elkezdtél flamencozni?

Hatással volt rám, de nem csak a flamenco, hanem a közösség, ahova bekerültem. Nem csak maga a tánc miatt jó táncórára járni, hanem a társaság miatt is, bár nem mindig alakul ki olyan igazán jó közösség, nem tudom, min múlik ez, valószínűleg a szerencse is közrejátszik, de a flamenco csoportban nálunk nagyon jó társaság alakult ki. Sok időt töltöttünk együtt a flamenco órákon kívül is, és vannak akikkel a mai napig jó barátságban vagyok, pedig már évek óta nem táncolok.

Az öltözködésemre is hatással volt, megkedveltem a színes és mintás ruhákat, az első flamenco szoknyám még fekete volt, de pár évvel később már volt rózsaszín lila pötyökkel. A magánéletben is színesebben öltözködöm mióta megismerkedtem a flamencóval de azért az utcán nem hordok rózsaszín lila pöttyös szoknyát :-).

Nem hiányzik néha a flamenco tánc?

Amikor Mercedes Ruiz és Virginia Delgado kurzusán jártam, mint tudósító, akkor megfordult a fejemben, hogy jó volna beállni táncolni. Lehet, hogy majd jelentkezem valamikor az egyik hasonló kurzusra.

Mi a véleményed az olyan flamenco stílusokról, amibe belekevernek más táncstílusokat (pl. sztepp, ír sztepp, hastánc, kathak, balett, modern tánc)?

Két flamenco-sztepp fúzióban is részt vettem, az egyikben én voltam a szteppes, a másikban a flamencós. Nekünk táncosoknak nagyon érdekes munka volt hogy tudjuk összehozni a két műfajt, de hogy a közönségnek hogy tetszik, az egy másik dolog :-). Azt a koreográfiát, ahol én voltam a flamencós előadtuk sztepp fesztiválon és flamenco koncerten is, számomra meglepő módon a flamencós közönségnek jobban bejött.

Mi a legemlékezetesebb táncos élményed?

A legemlékezetesebb élményem az sztepphez kötődik. 2002-ben részt vettem a Moszkvai Sztepp Fesztiválon, ahol volt sztepp verseny, sztepp tanfolyamok és sztepp előadások is. Meghívták a világ leghíresebb sztepp táncosait, mint például Savion Glover, Brenda Buffalino, Jason Samules Smith. Ezek olyan nevek a sztepp világában, mint mondjuk a három tenor az opera világában.

A sztepp versenyen egy vicces koreográfiával indultam, ami arról szólt, hogy egy madárijesztő a sztepp kopogásával és egyéb zajok keltésével próbálja a madarakat elüldözni, nem túl nagy sikerrel. Volt olyan rész a zenében, amit hangonként vágtam össze különböző madár hangokból, és sok humor volt a koreográfiában. Az orosz közönség kedvéért még belevágtam egy olyan részt is, mikor a madárijesztő azt mondja a madaraknak, hogy “Ну, погоди!”, azaz “No megállj csak!” az ismert orosz rajzfilmből.

Nagyon tetszett a közönségnek nem csak ez a poén, hanem az egész tánc alatt végig együtt rezdültünk, minden poénra reagáltak, ilyen összhangot még sohal nem éreztem. És nem csak az a néhány perc a színpadon volt fantasztikus élmény, hanem utána mindenki jött oda hozzám gratulálni, ismeretlen emberek, a zsűri tagjai is, és a fesztivál többi napján is, mikor megláttak, mindenki megszólított, hogy jaj, te vagy a madárijesztő!.

A szervezőknek annyira megtetszett a szám, hogy másnap felkértek, adjam elő az aznap esti előadáson, ahol Savion Glover, Brenda Buffalino stb, szóval a szteppes világsztárok is felléptek. Mekkora megtiszteltetés, hogy egy színpadon szerepelhetek ekkora világsztárokkal, teljesen meghatódtam. De aztán a sors közbeszólt, mivel szükségem volt a koreográfia zenéjére és a jelmezre, de a szállásom Moszkva külvárosában volt, és akkor valami műszaki hiba miatt leállt a metro Moszkvában. Moszkva hatalmas város, teljesen lebénult, nem lehetett közlekedni, maximum helikopterrel lett volna esélyem, hogy magamhoz vegyem a cd-t és a jelmezt, így a nézőtérről néztem a világsztárok táncát és nem voltam velük egy szinpadon. 🙁

Kárpótlásul a következő nap előadhattam a koreográfiát a fesztivál egy másik előadásán, de azon nem vettek részt a világsztárok.

Mik a további terveid a Flamenco Portállal?

Jelenleg havi 2000 látogatója van az oldalnak, ami szerintem egész jó figyelembe véve, hogy csak egy szűk réteget érdekel a flamenco, ezt szeretném feltornászni havi 5000-re.

Szeretném, ha több szó esne a flamenco zenéről és flamenco zenszekről. Ezért kértem már korábban, de kérem most is a flamenco zenészeket, gitárosokat, énekeseket, ütősöket stb, hogy küldjenek bemutatkozást magukról a flamencoportal@gmail.com e-mail címre.

 

Jó lenne, ha több hasonló írás tudna megjelenni, mint amit Czipfné Berényi Ágnes írt a granadai élményeiről. Hálásak lehetünk neki, hogy megosztotta velünk egy olyan flamenco születésnap részleteit, amilyenre kevés embernek van lehetősége eljutni, de az is nagyon jó volt, mikor Mercedes Ruiz kurzusán marianast lehetett tanulni, és utána Szabó Ágnes írt egy cikket a marianas történetéről, elméletéről.  Szóval arra bíztatok mindenkit, hogy ragadjon tollat akár kurzusról írna, akár Spanyolországról, vagy ha van egy szuper spanyol receptje.

Egészen más, mikor én külsősként, tudósítóként számolok be egy flamenco eseményről, meg más annak a szemszögéből, aki maga is részt vett, sokkal érdekesebb, arról nem is beszélve, hogy én nem tudok mindenhova elmenni. Ha esetleg valaki azt gondolja, hogy ez magamutogatás, szerintem nincsen igaza, mert tudom, hogy egymás között megbeszélik ezeket a dolgokat az emberek, elmesélik, hogy milyen volt a kurzus vagy a koncert, és ahogy az interneten a filmekről, vagy termékekről is lehet olvasni a vásárlók tapasztalatait, miért ne lehetne a flamenco eseményekről is.

Kerekesi Éva további honlapjai:

http://profiseo.hu – weboldal készítés, keresőoptimalizálás

http://fogyascoachinggal.hu – fogyókúra, életmódváltás

http://praktikak.hu – házi praktikák, tippek, ötletek

Tetszett a cikk? Szeretnél még több ilyet olvasni?
Íratkozz fel, és e-mailben megkapod az újabb cikkeket!
Email*
Név*

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.