A flamenco egy tükör – interjú Bajnay Beával

Bajnay Bea flamenco

Interjú Bajnay Beátával, aki az Aldebaran Kompánia flamenco együttes alapítója, vezetője, flamenco tánctanár és koreográfus.  A flamenco több mint húsz éve tartó szerelem az életében.

Az interjút F. Dávid készítette.

Mikor és hol hallottál a flamenco-ról?

A gimnáziumi évek alatt egy olaszországi, iskolai kirándulásra a műsoros Gipsy Kings kazettámat vittem magammal és walkman-on azt hallgattam három napig. Ennek boritóján az apró betűs résznél olvastam először ezt a szót: flamenco. Másodjára az IDMC’94-es, nemzetközi tánc workshop szórólapján láttam meg, amire aztán el is mentem.

Mi volt az elsõ benyomásod?

Magával ragadó volt. A kurzuson azonnal azt éreztem: EzAz! Elkapott a gépszíj 🙂

Hány évesen kezdted el tanulni?

21 évesen.

Bajnay Bea Zágráb
Bajnay Bea a zágrábi flamenco fesztiválon

Hogy ment az elején?

Nagyon lelkes voltam, úgy emlékszem gyorsan haladtam egy bizonyos szintig. Azután lépcsőzetesen.

Hány évig tanultad?

“Jó pap, holtig tanul!” Folyamatosan képzem magam. Most is épp Madridban vagyok. Egy nyári, intenzív kurzuson veszek részt az Amor de Dios-ban.

Melyik a kedvenc palo-d?

Ez változó. Volt idő, mikor a nehéz és súlyos palo-k (solea, siguiriyas) vonzottak, mert azokban tudtam beleadni magam. Most épp a guajiras és a tangos. Mindkettő játékos, vidám műfaj és ezeket az állapotokat hívják elő, illetve erősítik fel.

Milyen táncok érdekelnek a flamencon kívül?
A kortárs és modern táncok, de szeretem nézni a hip-hop vagy break táncosokat is. Lenyűgözőnek találom Pina Bausch munkásságát. Imádom Crystal Pite koreográfusi munkáit, de nagyon szeretem például Michael Cassan mozgás világát is.

Magam is próbálkoztam már a táncszínház kereteivel. Aldebaran Kompánia néven ezidáig két előadást hoztunk létre közösen, különböző alkotó társakkal, önerőből. Az egyik a Fabula Rasa címet viselte és 9 előadást élt meg, a másikat Tükör rezgés címmel adtuk elő körülbelül fél tucatszor. Szabadúszó függetlenként, menedzser és marketing ambíciók híján, valamint hátszél és bennfentesek ismeretsége ill. támogatása nélkül, ezek a számok reálisan is jónak tekinthetőek.

 

Ezeken felül kétszer volt lehetőségem alkalmazott koreográfusként közreműködni színházi előadásokban, amiket nagyon élveztem és hálás vagyok értük a sorsnak. Az elsőben egy lagzi jelentet kellett megoldanom (Figaro házassága, rendező: Anger Zsolt, gyergyószentmiklósi Figura Színház), a másikban nagy feladatot kaptam, mert Béres László rendező a flamenco-t, mint formanyelvet akarta használni, és ebbe ágyazni F.G. Lorca Bernarda Alba háza című drámáját. Így a békéscsabai Jókai Színház egész előadásának alapját képezte a flamenco, melyben a rendezői elgondolás egyenrangú szintre emelte a flamenco mozgást, ritmust és zenét a dráma szövegével. Ez utóbbival két fesztivál díjat is nyertünk 2015-ben.

 

Miben más a kortárs tánc mint a flamenco?

Pl. más síkokat is használ, a függőlegesen kívül. Nem csak a talpad érintkezik a földdel, lehet benne kézen állni is akár, vagy a talajon gurulni, kúszni – mászni.

Mit gondolsz az élő zenés és cd-ről szóló flamencóról?

A táncórákon használok cd-t (mp3-at) a bemelegítéshez és a koreográfiákat is arra készítem (előre megírt és felvett zenékre). A flamenco egy nyelv, ami folyamatos kommunikációt jelent a zenészek és a táncos között. Egy-egy koncert vagy fellépés ezért megismételhetetlen, mert ahogy nincs két egyforma beszélgetés két ember között, úgy a zenész és táncos párpeszéde is egyedi. Könnyen hasonlítható a jazz zenei improvizációhoz a flamenco-s együttműködés. Fellépésen a flamenco tánc “élő’ zenével az igazi.

Az utóbbi pár évben két zenekari felállásban közreműködtem aktívan, mint táncos, a Sobre Fuego– és Caminando flamenco formációkban. Jelenleg csak tanítok, de ki tudja, mit hoz a jövő…

Van kedvenc eszközöd, amivel szeretsz táncolni (legyező, kendő, kasztanyetta)?

A guajiras-t gyakran táncoljuk legyezővel és ahogy elkezdtem vele foglalkozni, megkedveltem, mert kreatívan lehet használni és kísérletezgetés közben nagyon nőies mozdulatokra lehet rátalálni. Kendőzni is szeretek, de igazán profi, nagy kendőhöz ritkán volt szerencsém és a használat közben érződik csak igazán, hogy óriási a különbség gyakorló és profi kendő között. Egy professzionális kendő ára kb. 400 és 1000 euro között van és bár nagyon szeretnék már egyet, eddig inkább kurzusra vagy cipőre költöttem a pénzem. 🙂

A kasztanyetta nem olyan rég kezdett el érdekelni és márciusban nyílt alkalmam (szervezni és) részt venni egy alapozó kurzuson, amit Virginia Delgado tartott e témában. A vele való munka folytatódik és a közelgő októberi kurzuson a használatát is el lehet majd sajátítani, ill. mélyíteni a bata de cola technika mellett.

Bajnay Bea legyezővel
fotó: Molnár Beatrix

Sokat változott a flamenco 30 év alatt Magyaroszágon?

Amennyire én látom, akiknek lehetőségük adódik itthon eljutni a nagy közönséghez, azok leragadtak a 80`as évek stílusánál, mind előadói (színpad képek, előadás ötletek), mind előadást szervező szinteken (Az Antonio Gades vagy Antonio Márquez vezette társulatokon kívül szívesen látnám itthon például Dañiel Doña, La Lupi, Rafael Estévez, Rocio Molena vagy Jesús Carmona előadásait is). Változás akkor történne, ha nem kihalásos alapon működne a hazai “szakmai” rendszer és a magyar ember, természetét tekintve képes lenne a valódi együttműködésre, összefogásra.

Mit gondolsz a magyar táncos szakma mennyire értékeli a flamencót?

Karakter táncként vagy folklórként kezelik. Persze erről inkább őket kéne megkérdezni 🙂 mert nem tudni kinek az előadására mennek vagy jutnak el. Én többször kaptam már azt, hogy “nem gondoltam volna, hogy ez ilyen jó!” De kaptam már olyan visszajelzést is modern vagy épp magyar néptáncosoktól, miután kipróbálták táncórán, hogy “ez bonyolultabb, mint elsőre látszik!” 🙂 Azt gondolom, hogy ez sok mindent elárul a fejekben élő sztereotípiákról vagy arról, hogy mi jut el a nagyközönséghez.

Mennyire népszerű manapság a flamenco Magyaroszágon?

Az ezredforduló környékén sok embert vonzott ez a stílus. Most épp nem ez a divatos trend. Ez egy nagyon összetett és ritmikailag bonyolult műfaj, mivel nincs rá applikáció, nem ad azonnali sikerélményt. A flamenco nem instant műfaj. A mai felgyorsult világban a türelem és kitartás kiveszőben lévő fogalmak, tulajdonságok.  Alapvetően azok az emberek választják, és most nem csak a hazai viszonyokról beszélek,  ill. jellemzően azok maradnak meg a műfajnál, akik a hagyományos értékrendeket vallják magukénak, azaz képesek a kitartó gyakorlásra és tudják, hogy az út számit, nem a megérkezés.

Milyen hatással volt a személyiségedre, a flamenco?/ Megváltozott az életed, amikor elkezdtél flamencózni?

Határozottan igen. A flamenco egy tükör. Ráléptem az önismeret útjára. Szerintem a tánc ott kezdődik, ahol a szavak véget érnek. A láthatatlan világból merít és az érzelmekből táplálkozik. Egyfajta varázslat, ami a pillanatban születik.

fotó: Váradi Levente

Volt olyan pillanat az életedben, mikor úgy érezted, hogy abbahagyod a flamencót?

Voltak fordulópontok az életemben. Vannak periódusok, amikor megkérdőjelezek mindent, de mindent. A leltár végeztével van, ami megy, de a flamenco ezidáig maradt.

Ki a példaképed?/Ki volt a mentorod?
Az első magyar mesterem Vámos Veronika, az első spanyol mesterem pedig Fernando Galán volt. Akitől a tánc “beavatását” kaptam: Javier Martos. Chiqui de Jerez-nél fiesta buleria-ztam először a kinti kurzusán, a többiek előtt. Nagy hatással vannak rám új stílusú, sajátos művészetükkel Manuel Liñan, Rocio Molina és Jesús Carmona, valamint összművészeti előadókként és tudatos hagyományőrzőkként La Lupi és Rafael Estévez. Mindenkitől lehet tanulni valamit. Én most leginkább Maria Juncal-tól. Nagyon letisztultnak és nőiesnek találom a stílusát.

Mikor érezted úgy, hogy már sikerült megtanulnod a flamencót?

Még soha. 🙂 A flamenco, fragtál. Végtelen.

Miért a flamencót választottad pályának?

Valójában nem én választottam. 🙂 Az élet hozta. A tánc és a tanítás is csak úgy jött magától.. Ezt tudom szívvel, lélekkel csinálni.

Felnőtteknek régóta tanítasz flamencót. Gondoltál arra, hogy gyerekekkel is foglalkozzál?

A táncos – tanár – koreográfus háromszögből az egyik rész mindig hangsúlyosabb, mint a többi. Jelenleg a tanítás van elől, ahol felnőtteket oktatok. A gyerekkel pár alkalommal volt szerencsém foglalkozni. Ez alapján azt gondolom, hogy a gyermek flamenco táncoktatásához külön metodika szükséges, egy működő képes. Ehhez kísérletezni kell. Lehetségesnek tartom, hogy egyszer eljön ennek is az ideje.

Szoktál Spanyolországba járni fejleszteni a tudásodat?

Anyagi lehetőségeim az évi két hét, max. egy hónapos kint tartózkodást teszik lehetővé számomra, de ezt igyekszem megtartani, ezen kívül részt veszek a kinti tanárok, magyarországi kurzusain is. A legközelebbi kurzus október 5-8. között lesz Budapesten.

Kedvenc spanyol ételed?
Tortilla és minden amiben van articsóka, avokádo vagy többféle olíva bogyó.

Mi a véleményed az olyan flamenco stílusokról, amibe belekevernek más táncstílusat (pl. sztepp, ír sztepp, hastánc, kathak, balett, modern tánc)?

A jó ötleten és a megfelelő szakmai felkeszültségen múlik minden. Legyen arányérzék és egyensúly, ezek híján mozdulatok egymásra halmozása történik, ami fiaskó.

Milyen érzés számodra flamencót táncolni?

Tánc közben vagyok igazán elememben. Felszabadító. Ezt írtam a blogom mottójául: a tánc találkozás önmagammal és a bennem lévő csillagos éggel, a mindenséggel.

Egy Weöres Sándor versrészlet jutott most eszembe, ami az Út a teljesség felé c. kötetben található és Szembe fordított tükrök a címe. Így hangzik:

“Egyetlen ismeret van, a többi csak toldás: Alattad a föld, fölötted az ég, benned a létra.”

Nekem ez a létra a flamenco.

Flamenco tanfolyamok Bajnay Beával 2017 szeptembertől

Bajnay Bea honlapjai:

www.aldebarankompania.com

http://bajnaybeata.wixsite.com/flamenco

Az első fekete legyezős fotót Kaunitz Tamás készítette.

Tetszett a cikk? Szeretnél még több ilyet olvasni?
Íratkozz fel, és e-mailben megkapod az újabb cikkeket!
Email*
Név*
Összegzés
A flamenco egy tükör - interjú Bajnay Beával
Cikk címe
A flamenco egy tükör - interjú Bajnay Beával
Leírás
Bajnay Beáta az Aldebaran Kompánia flamenco együttes alapítója, flamenco tánctanár és koreográfus.  A flamenco több, mint húsz éve tartó szerelem az életében.
Szerző
Flamenco Portál

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.